Tekstbureau MARBÈR

Ondertitel

‘Kledingwinkel runnen is topsport’

Theo Wiggers en Theo van Middelkoop hebben de crisis die ook de kledingbranche vol trof overleefd. De eigenaren van Bla-Bla en De Hangar blijven daardoor mede het modebeeld in Apeldoorn bepalen. Ondanks het oprukkende internet. Die concurrentie vrezen ze niet. “Maar het is wel topsport.”


Theo Wiggers: “Je kunt moeilijk doen over het internet. Maar ik zie het als gegeven. De meeste klanten willen de kleding toch voelen voordat ze die kopen. Het liefst met een leuk muziekje op de achtergrond, een grote kledingkeuze en bij een goede bak koffie. Ik denk overigens dat de meeste mensen wel terugkomen van kleren kopen via internet. Vanaf een plaatje kun je niet zien of de maat goed is. Vaak moeten ze de kleding terugsturen. Dat is een gedoe.”

Theo van Middelkoop: “Ik verwacht zelfs dat binnen 2 jaar er een vrij grote groep mensen opstaat die zegt: ‘donder op met je internet’. Omdat ze zien dat winkels uit de binnenstad verdwijnen en daar van balen. Omdat ze niet meer in de stad kunnen krijgen wat ze zoeken. Ze willen de producten voelen en zien én advies krijgen.”

Theo Wiggers: “Ik hoop en verwacht dat consumenten het straks de kleine hardwerkende ondernemers als Theo en mij weer meer gunt dan de grote internet jongens.”


Trots

De Hangar maakt 20 jaar deel uit van het kledingaanbod in Apeldoorn, Bla-Bla viert dat jubileum volgend jaar. Theo Wiggers: “Theo en ik behoren tot de weinige oude rotten van boven 50 jaar die er nog zijn. Mede door onze bedrijven is de kleding in Apeldoorn niet meer ouderwets. Wij durven de trendy merken te verkopen. We nemen risico’s. Wij zijn dé winkels in de regio. Daar ben ik trots op. Je hoeft tegenwoordig niet meer naar Amsterdam toe om trendy kleding te kopen.”


“Maar het is wel topsport en veel werk. Ik moet de trends volgen, lees vakbladen en bezoek beurzen. En je moet weten weet wat het winkelend publiek mooi vindt. Ik koop veel op gevoel.” Theo van Middelkoop: “Inkoop is een hell of a job. Maar het is wel onze kracht dat we het zelf doen. Dat fingerspitzengefühl kun je niet leren. Dat heb je of heb je niet. ”


Theo Wiggers: “Vandaag de dag is de concurrentie zo groot. Je hebt te maken met internet, de crisis speelt nog een rol, de bezoekersaantallen worden minder én mensen gaan ook steeds later shoppen. Je moet het in een paar uur verdienen want om half zes gaan de meeste winkels al weer dicht.”

Theo van Middelkoop: “De traffic in de winkel is tegenwoordig een heel stuk minder dan vroeger. De mensen die binnen komen moeten dan wel goed geholpen worden. De consumenten zijn grillig geworden. Ze hebben angst door wat er allemaal in de wereld gebeurt. Dat geloof ik echt. Mensen zijn bang om geld uit te geven, ze zijn bang dat ze te veel betalen, ze zijn bang voor het weer. Als het in Limburg noodweer is, blijven ze in Apeldoorn lekker thuis. Echt. Nee, ik ben niet bang. Ik verbaas mij meer. Over de puinhoop die wij met zijn allen van de wereld gemaakt hebben. Wij maken het elkaar heel erg moeilijk.”


Blok aan been


Bla-Bla telt drie herenwinkels en heeft sinds kort een kledingzaak voor dames. Theo van Middelkoop: “Het is heel bijzonder dat Theo in deze tijd een vierde winkel opent. Ik had vier bedrijven, heb er nu een. Ik ben nu gelukkig dat ik destijds de juiste beslissing genomen heb. Als ik de Kathedraal niet had gesloten, was De Hangar er nu niet meer. Het werd een blok aan mijn been. Ik betaalde een behoorlijke huur. De Oranjerie liep slecht en ze begonnen ook nog eens met de bouw van de parkeergarage aan de Brinklaan. De gemeente vond dat een ondernemersrisico. Ik was het daar niet mee eens. Omdat een routing compleet verlegd werd. We kwamen op een eilandje te zitten. Dat kostte mij veel omzet. ik besloot om te stoppen ondanks het feit dat iedereen het een geweldige winkel vond.”


De crisis kostte veel bedrijven de kop. Jullie zijn er nog. Wat is het geheim? Theo Wiggers: “Service, eerlijkheid en openheid zijn de woorden die bij ons bedrijf passen. Ga er maar eens op letten, dat zie je niet veel meer. Wij hebben het 3 jaar zwaar gehad. Ging het een stuk moeilijker. Ik heb mijn mensen destijds bij elkaar gehaald en gezegd: ‘ Of er gaan drie, vier mensen uit of wij leveren met zijn allen een klein beetje in, ik ook, zodat iedereen kan blijven’. Het typeert de samenhorigheid dat ze voor de laatste optie kozen. Ik ben supertrots op die mooie club mensen. Als het slecht gaat dan voelen wij het allemaal, maar als het goed gaat dan profiteren wij daar ook met z’n allen van. Vorig jaar is iedereen terug gegaan naar het oude loon.”


Ik blijf knokken


Theo van Middelkoop: “Ik moest fors in mijn kosten snijden en ook mensen ontslaan.. Daar heb ik het meeste last van gehad. Voor het merendeel van de mensen heb ik het op een goede manier kunnen oplossen. Daar ben ik dan wel heel erg blij mee. We zitten nog in zwaar weer. Toch vind ik het nog steeds leuk. Ik blijf knokken. Gisteren zei nog een klant tegen mij: ‘Theo, ik accepteer het niet als je wilt stoppen. Je moet wel volhouden want De Hangar is mijn favoriete winkel.’ Ik zei, je hoeft niet bang te zijn. Ik ga gewoon door. Iedere dag krijg ik waardering van mijn klanten. Dat is wel lekker. Daar doe ik het voor. Winkelen moet een feestje zijn. Dat is een beetje mijn ding. Zodra klanten binnenkomen wil ik het zo gezellig mogelijk maken voor ze. Dat vind ik heerlijk. Het is geen kunstje, dat houd je namelijk geen 45 jaar vol. Dan was ik allang afgehaakt.”